Mage

Situps:
Lägg dig på ett plant underlad, gärna på en yogamatta för att få det lite bekvämare.

Tänk på att det är magen som ska göra jobbet, inte armarna!

TIPS!

För att variera hur du gör dina situps och på så sett komma i kontakt mer fler muskler kan du utöva dem på lite olika sett, här kommer några förslag:

 

Benen upp i luften

Armarna mellan benen

dsc-0079.jpg

Sidositups

 

Situp på maskin

Lutande situps

Lutande situps med tyngd (för extra motstånd) 

 

 

Sidolyft:
Denna styrkeövning fokuserar främst på bålen och magens sidomuskler, men tränar också ryggen. 
Övningen kan utföras antingen på en pilatesboll eller på ställningen på bilden ovan. 
Placera höften så långt ut mot kanten du kan och spänn mage och rygg så att du får en bra hållning. Placera händerna vid öronen och sänk dig sakta ner mot golvet, när du kommit såpass långt att du känner att det tar emot, vänd och gå långsamt upp igen. 
TIPS!
För extra motstånd, håll en tyngd mot ditt bröst och utför övningen på samma sett. 

 

 

Cykla:
Denna övningen träna större delen av magen och till och med de sneda magmusklerna. Rörelsen påminner om en cykelrörelse, du ska samlat möta motsatt arm till motsatt ben. Tänk på att sträcka ut benet så rakt du kan när du går ner, och att gå upp så mycket du kan med överkroppen för att möta benet. 

TIPS!
För att övningen ska bli något svårare kan du placera en tyngd bakom nacken, på så vis ökar motståndet.

Välkommen

Vi hoppas kunna hjälpa er till en sundare vardag! 

Skriv gärna till oss om ni har frågor eller funderingar, vår mail hittar ni under Kontakta

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)